Vanuit onze vestiging in Budel installeren wij airco’s
in Brabant, Limburg en België
Algemene voorwaarden
Artikel 1 – Definities
- Pro-Cool : Pro-Cool .,gevestigd te Budel .KvK-nummer 940483383 .
- Klant: degene met wie Pro-Cool een overeenkomst is aangegaan.
- Partijen: Pro-Cool en klant samen.
- Consument: een klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.
Artikel 2 – Toepasselijkheid
- Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens Pro-Cool .
- Pro-Cool en de klant kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als dat schriftelijk is afgesproken.
- Pro-Cool en de klant sluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de klant of van anderen uitdrukkelijk uit.
Artikel 3 – Aanbiedingen en offertes
- Aanbiedingen en offertes van Pro-Cool zijn vrijblijvend, tenzij daarin uitdrukkelijk anders vermeld.
- Een aanbod of offerte is maximaal 2 weken geldig, tenzij er een andere termijn in het aanbod of de offerte staat.
- Aanvaardt de klant een aanbod of offerte niet binnen de geldende termijn, dan vervalt het aanbod of de offerte.
- Aanbiedingen en offertes gelden niet voor nabestellingen, tenzij Pro-Cool en de klant dit schriftelijk afspreken.
Artikel 4-Aanvaarding
- Bij aanvaarding van een vrijblijvende offerte of aanbieding. Mag Pro-Cool de offerte of het aanbod alsnog binnen 3 dagen na ontvangst van de aanvaarding intrekken, zonder dat de klant hieraan enige rechten kan ontlenen.
- Mondelinge aanvaarding van de klant verbindt Pro-Cool slechts, nadat de klant deze schriftelijk of elektronisch heeft bevestigd
Artikel 5- Prijzen
- Pro-Cool hanteert prijzen in euro’s, inclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals administratie- of verzendkosten, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
- Pro-Cool mag de prijzen van zijn diensten en producten op zijn website en in andere uitingen altijd wijzigen.
- Pro-Cool en de klant spreken voor een dienstverlening door Pro-Cool een totaalbedrag als richtprijs af, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
- Pro-Cool mag tot 10% van de richtprijs afwijken.
- Pro-Cool moet de klant op tijd laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is, wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit
gaat vallen.
- De klant mag het deel van de opdracht dat boven de richtprijs (vermeerderd met 10%) uitkomt laten vervallen, wanneer de richtprijs meer
dan 10% hoger uit gaat vallen.
- Pro-Cool mag de prijzen jaarlijks aanpassen.
- Pro-Cool zal prijsaanpassingen meedelen aan de klant voorafgaand aan de ingang ervan.
- Een consument mag de overeenkomst met Pro-Cool ongedaan maken wanneer hij het niet eens is met de prijsverhoging.
Artikel 6 – Betalingen en betalingstermijn
- Pro-Cool mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling tot 50% van het afgesproken bedrag verlangen.
- De klant moet een betaling achteraf binnen 14 dagen na levering hebben voldaan.
- De betalingstermijnen die Pro-Cool hanteert, zijn fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de klant het afgesproken bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft betaald, hij automatisch in verzuim en in gebreke is, zonder dat Pro-Cool aan de klant een aanmaning hoeft te sturen of in gebreke hoeft te stellen.
- Pro-Cool mag een levering afhankelijk stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidstelling eisen voor het totale bedrag van de diensten of producten.
- Pro-Cool mag een levering afhankelijk stellen van onmiddellijke betaling of een zekerheidstelling eisen voor het totale bedrag van de dienst.
Artikel 7 – Recht van reclame
- Wanneer de klant in verzuim is, mag Pro-Cool het recht van reclame inroepen ten aanzien van de onbetaalde aan de klant geleverde producten.
- Pro-Cool maakt gebruik van zijn recht van reclame door een schriftelijke of elektronische mededeling aan de klant.
- Zodra de Klant op de hoogte is gesteld van het ingeroepen recht van reclame. moet de klant de betreffende producten onmiddellijk retourneren aan Pro-Cool . tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
- De klant betaalt de kosten voor het terughalen of -brengen van de producten in lid 3.
Artikel 8- Herroepingsrecht
- Een consument mag een online aankoop binnen 14 dagen na aankoop zonder opgave van reden ongedaan maken. Dit herroepingsrecht geldt niet wanneer:
het product is gebruikt
het een product is dat speciaal voor de consument op maat is gemaakt of aangepast
het een spoedreparatie betreft
het weddenschappen of loterijen betreft
de consument heeft afgezien van zijn herroepingsrecht
het een dienst betreft die met instemming van de klant volledig worden uitgevoerd binnen de bedenktijd en waarbij de klant
uitdrukkelijk heeft verklaard van het herroepingsrecht af te zien
- De bedenktijd van 14 dagen in lid 1, begint-:
op de dag nadat de consument het laatste product of onderdeel heeft ontvangen van 1bestelling
zodra de consument een overeenkomst tot levering van een dienst heeft gesloten
zodra de consument bevestigd heeft dat hij digitale inhoud via internet gaat afnemen
- De consument kan gebruik maken van zijn bedenktijd door een mail met dat onderwerp te sturen naar info@pro-cool.nl
- De consument is verplicht om het product binnen 14 dagen na het kenbaar maken van zijn herroepingsrecht te retourneren aan Pro-Cool. Bij gebreke waarvan zijn herroepingsrecht komt te vervallen.
Artikel 9 – Vergoeding van bezorgkosten
- Wanneer de consument op tijd zijn aankoop heeft herroepen en op tijd de volledige bestelling naar Pro-Cool heeft geretourneerd, dan zal Pro-Cool eventuele door de consument betaalde verzendkosten binnen 14 dagen na ontvangst van de tijdig volledig geretourneerde bestelling aan de consument terugbetalen.
- De kosten voor bezorgen komen slechts voor rekening van Pro-Cool voor zover de volledige bestelling wordt geretourneerd.
Artikel 10- Vergoeding retourkosten
- Indien de consument een beroep doet op zijn herroepingsrecht en de volledige bestelling op tijd retourneert, dan betaalt de klant de kosten
daarvoor.
Artikel 11 – Vergoeding retourkosten
- Indien de consument een beroep doet op zijn herroepingsrecht en de volledige bestelling op tijd retourneert, dan betaalt de klant de kosten
daarvoor.
Artikel 12- Opschortingsrecht
- Tenzij de klant een consument is, doet hij hierbij afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.
Artikel 13 – Retentierecht
- Pro-Cool kan gebruikmaken van zijn retentierecht en in dat geval producten van de klant bij zich houden, totdat de klant alle nog openstaande rekeningen van Pro-Cool heeft betaald, tenzij de Klant voor die kosten voldoende zekerheid heeft gesteld.
- Het retentierecht geldt ook op grond van eerdere overeenkomsten waardoor de klant nog geld moet betalen aan Pro-Cool
- Pro-Cool is niet aansprakelijk voor eventuele schade die de klant lijdt vanwege het gebruik van zijn retentierecht.
Artikel 14 – Verrekening
- Tenzij de klant een consument is, doet hij afstand van zijn recht om een schuld aan Pro-Cool te verrekenen met een vordering op
Pro-Cool .
Artikel 15- Eigendomsvoorbehoud
- Pro-Cool blijft eigenaar van alle geleverde producten totdat de klant alle openstaande facturen van Pro-Cool met betrekking tot een onderliggende overeenkomst heeft betaald, inclusief vorderingen vanwege het tekortschieten in de nakoming.
- Tot die tijd in lid 1 kan Pro-Cool gebruikmaken van zijn eigendomsvoorbehoud en de zaken terugnemen.
- Voordat het eigendom is overgegaan op de klant, mag de klant de producten niet verpanden, verkopen, vervreemden of op een andere
manier bezwaren.
- Wanneer Pro-Cool gebruik maakt van zijn eigendomsvoorbehoud, dan wordt daarmee de overeenkomst ongedaan gemaakt en mag Pro-Cool van de klant schadevergoeding, gederfde winst en rente eisen.
Artikel 16- Levering
- Levering vindt plaats zolang de voorraad strekt.
- Levering vindt plaats bij Pro-Cool . tenzij anders wordt afgesproken.
- Levering van online bestelde producten vindt plaats op het door de klant aangegeven adres.
- Wanneer de klant de afgesproken bedragen niet of niet op tijd betaalt, mag Pro-Cool zijn verplichtingen opschorten totdat de klant betaalt.
- Bij te late betaling is er sprake van schuldeisersverzuim, waardoor de klant een verlate levering niet aan Pro-Cool kan tegenwerpen.
Artikel 17- Levertijd
- De levertijden van Pro-Cool zijn indicatief. Indien later wordt geleverd, kan de klant hieraan geen rechten ontlenen, tenzij schriftelijk anders wordt afgesproken.
- De levertijd gaat in wanneer de door de klant voor akkoord getekende offerte aan Pro-Cool door Pro-Cool schriftelijk of elektronisch is bevestigd aan de Klant.
- De klant krijgt geen schadevergoeding en mag de overeenkomst niet ongedaan maken wanneer Pro-Cool later levert dan is afgesproken. De klant mag de overeenkomst wel ongedaan maken wanneer dat schriftelijk is afgesproken of wanneer Pro-Cool niet binnen 14 dagen kan leveren, na daartoe schriftelijk te zijn aangemaand of de klant en Pro-Cool iets anders hebben afgesproken.
Artikel 18 – Feitelijke levering
- De klant moet ervoor zorgen dat de feitelijke levering van zijn bestelde producten op tijd kan plaatsvinden.
Artikel 19 – Transportkosten
- De klant betaalt de kosten voor transport, tenzij de klant en Pro-Cool schriftelijk iets anders hebben afgesproken.
Artikel 20 – Verpakking en verzending
- Wanneer de verpakking van een geleverd product geopend of beschadigd is, dan moet de klant hiervan door de vervoerder een
aantekening op laten maken voordat hij het product in ontvangst neemt. Doet de klant dit niet, dan kan hij Pro-Cool niet aansprakelijk
stellen voor eventuele schade.
- Wanneer de klant zelf het transport van een product regelt, moet hij eventuele zichtbare beschadigingen aan producten of de verpakking voorafgaand aan het vervoer melden aan Pro-Cool . Doet de klant dit niet, dan kan hij Pro-Cool niet aansprakelijk stellen voor eventuele schade.
Artikel 21- Verzekering
- De llant moet de volgende zaken voldoende verzekeren en verzekerd houden tegen onder andere brand, ontploffings- en waterschade, en diefstal:
geleverde zaken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de onderliggende overeenkomst
zaken van Pro-Cool die bij de klant aanwezig zijn
zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd
- De klant geeft op eerste verzoek van Pro-Cool de polis van deze verzekeringen ter inzage.
- De klant moet op eigen kosten een CAR-verzekering afsluiten, tenzij anders is afgesproken.
- De klant kan geen aanspraak maken op vergoeding van schade die anders door deze verzekering zou worden gedekt, tenzij anders is afgesproken.
Artikel 22- Bewaring
- Wanneer de Klant bestelde producten pas later afneemt dan de afgesproken leveringsdatum, is het risico van een eventueel kwaliteitsverlies geheel voor de Klant.
- Eventuele extra kosten als gevolg van voortijdige dan wel verlate afname van producten komen geheel voor rekening van de Klant.
Artikel 23 – Montage en of installatie en of demontage
- Hoewel Pro-Cool zich inspant alle montage- en of demontage installatiewerkzaamheden zo goed mogelijk uit te voeren, draagt hij hiervoor geen enkele verantwoordelijkheid behalve in het geval van opzet of grove schuld.
- Denk hierbij bijvoorbeeld ook aan het boren door een niet zichtbare leiding in de muur, Pro-Cool zal zoveel als mogelijk proberen om dit te voorkomen, maar mocht dit onverhoopt toch voorkomen dan is Pro-Cool op geen enkele wijze aansprakelijk, wel zal Pro-Cool alles in het werk stellen om de eventueel veroorzaakte problemen op te lossen of op te laten lossen door derde. De kosten komen niet voor Pro-Cool maar voor de klant.
Artikel 24 – Garantie
- Wanneer de Klant en Pro-Cool een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze voor Pro-Cool enkel een inspanningsverplichting en dus geen resultaatsverplichting.
- De garantie op producten geldt alleen voor defecten die zijn veroorzaakt door een ondeugdelijke fabricage of constructie of ondeugdelijk materiaal.
- De garantie geldt niet:
– in het geval van normale slijtage
– voor schade ontstaan door ongevallen
– voor schade ontstaan door aangebrachte wijzigingen aan het product
– voor schade door nalatigheid of ondeskundig gebruik door de klant
– wanneer de oorzaak van het defect niet duidelijk kan worden vastgesteld
- Het risico van verlies, beschadiging of diefstal van de producten die Pro-Cool levert, gaat over op de klant zodra deze juridisch of feitelijk worden geleverd, althans in de macht van de klant komen of van een derde die het product voor de klant in ontvangst neemt.
Artikel 25 – Ruilen
- De klant mag een gekocht artikel ruilen, dit geld niet voor gemonteerde producten. Hierbij gelden de volgende voorwaarden:
ruilen vindt plaats binnen 14 dagen na aankoop waarbij de klant de originele factuur kan laten zien
het product wordt teruggebracht in de originele verpakking en met het aangehechte originele prijskaartje en het product is nog niet gebruikt
- Afgeprijsde artikelen, bederfelijke producten, op maat gemaakte artikelen of speciaal voor de klant aangepaste artikelen kunnen niet worden geruild.
Artikel 26 – Uitvoering van de overeenkomst
- Pro-Cool voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en volgens de eisen van goed vakmanschap uit.
- Pro-Cool mag de afgesproken dienstverlening in zijn geheel of deels laten uitvoeren door anderen.
- De uitvoering van de overeenkomst gebeurt in overleg en na een schriftelijk akkoord en betaling van een eventueel voorschot door de klant.
- De klant moet ervoor zorgen dat Pro-Cool op tijd kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst.
- Zorgt de klant er niet voor dat Por-Cool tijdig kan beginnen, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten voor rekening van de klant.
Artikel 27- Informatieverstrekking door de klant
- De klant stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze beschikbaar aan Pro-Cool .
- De klant staat in voor de juistheid en volledigheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de overeenkomst niet anders voortvloeit.
- Wanneer en voor zover de klant dit verzoekt. retourneert Pro-Cool de betreffende bescheiden.
- Stelt de klant niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door Pro-Cool redelijkerwijs verlangde informatie, gegevens of bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra uren voor rekening van de klant.
Artikel 28 – Duur overeenkomst dienst (onderhoudscontract)
- De overeenkomst tussen Pro-Cool en de klant voor en dienst wordt aangegaan voor de duur van 3 jaar tenzij uit de aard van de overeenkomst iets anders voortvloeit of schriftelijk iets anders is afgesproken.
- Na afloop van de termijn in lid 1 wordt de overeenkomst stilzwijgend omgezet in een overeenkomst voor onbepaalde tijd, tenzij de klant of Pro-Cool de overeenkomst opzegt met een opzegtermijn van 2 maanden. Is de klant een consument dan geldt een opzegtermijn van 1
maand.
Artikel 29- Opzeggen dienst voor bepaalde tijd
- De Klant kan een overeenkomst voor een dienst voor bepaalde tijd niet eerder dan na 1jaar opzeggen.
- Na afloop van de minimum looptijd van 1 jaar kan de klant de overeenkomst in lid 1 opzeggen met een opzegtermijn van 2 maanden.
- Na afloop van de minimum looptijd van 1 jaar kan een consument de overeenkomst in lid 1 opzeggen met een opzegtermijn van 1 maand.
- Is de overeenkomst voor een dienst voor minder dan 1jaar aangegaan, dan is de overeenkomst tussentijds niet opzegbaar.
Artikel 30- Vrijwaring
- De klant vrijwaart Pro-Cool tegen alle aanspraken van anderen die verband houden met de door Pro-Cool geleverde producten en/of diensten.
Artikel 31 – Klachten
- De klant moet een door Pro-Cool geleverd product of verleende dienst zo snel mogelijk onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
- Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan dat wat de klant redelijkerwijs mocht verwachten, dan moet de Klant Pro-Cool daarvan op de hoogte te stellen binnen 1 maand na het vaststellen van de tekortkoming.
- Een consument moet uiterlijk binnen 2 maanden na het vaststellen van de tekortkoming Pro-Cool hiervan op de hoogte stellen.
- De klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat Pro-Cool hierop gepast kan reageren.
- De klant moet aantonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen de Klant en Pro-Cool.
- Wanneer een klacht gaat over lopende werkzaamheden, dan kan de Klant niet eisen dat Pro-Cool andere werkzaamheden gaat verrichten dan is afgesproken.
Artikel 32 – Ingebrekestelling
- De klant moet een eventuele ingebrekestelling schriftelijk kenbaar maken aan Pro-Cool .
2.De klant is ervoor verantwoordelijk dat zijn ingebrekestelling Pro-Cool ook daadwerkelijk op tijd bereikt.
Artikel 33 – Aansprakelijkheid Klant
- Wanneer Por-Cool een overeenkomst aangaat met meerdere klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor het nakomen van de afspraken in die overeenkomst.
Artikel 34 – Aansprakelijkheid Pro-Cool
- Pro-Cool is alleen aansprakelijk voor schade die de klant lijdt wanneer die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
- Wanneer Pro-Cool aansprakelijk is voor schade, dan geldt dat alleen voor directe schade die verband houdt met de uitvoering van een onderliggende overeenkomst.
- Pro-Cool is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst of schade aan derden.
- Wanneer Pro-Cool aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald. Is er geen verzekering gesloten of wordt geen schadebedrag uitgekeerd, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
- Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en kunnen niet leiden tot enige vergoeding. ontbinding of opschorting.
Artikel 35- Vervaltermijn
- Elk recht van de klant op schadevergoeding van Pro-Cool vervalt 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 BW.
Artikel 36- Ontbinding
- De klant mag de overeenkomst ongedaan maken wanneer Pro-Cool toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming de ontbinding niet rechtvaardigt vanwege haar bijzondere aard of geringe betekenis.
- Is de nakoming van de verplichtingen door Pro-Cool nog mogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat Pro-Cool in verzuim is.
- Pro-Cool mag de overeenkomst met de klant ongedaan maken, wanneer de klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel wanneer Pro-Cool kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om aan te nemen dat de klant zijn verplichtingen niet zal nakomen.
Artikel 37 – Overmacht
- In aanvulling op artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van Pro-Cool door de klant niet aan Pro-Cool kan worden toegerekend wanneer er sprake is van overmacht.
- Onder de overmacht situatie in lid 1 valt onder meer ook:
– een noodtoestand zoals een burgeroorlog of natuurramp
– wanprestatie of overmacht van toeleveranciers, bezorgers of anderen
– stroom-, elektriciteits- internet-, computer- of telecomstoringen
– computervirussen
– stakingen
– overheidsmaatregelen
– vervoersproblemen
– slechte weersomstandigheden
– werkonderbrekingen
- Wanneer zich een overmacht situatie voordoet waardoor Pro-Cool 1 of meer verplichtingen naar de klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat Pro-Cool kan nakomen.
- Vanaf het moment dat een overmacht situatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen zowel de klant als Pro-Cool de overeenkomst schriftelijk in zijn geheel of deels ongedaan maken.
- Pro-Cool hoeft in een overmacht situatie geen vergoeding aan de klant te betalen, ook niet wanneer Pro-Cool hiervan voordeel heeft.
Artikel 38 – Wijziging overeenkomst
- Wanneer het voor de uitvoering ervan nodig is om een gesloten overeenkomst te wijzigen, kunnen de klant en Pro-Cool de overeenkomst aanpassen. Dit geldt niet voor producten die de klant heeft gekocht in een fysieke winkel.
Artikel 39 – Wijziging algemene voorwaarden
- Pro-Cool mag deze algemene voorwaarden wijzigen.
- Wijzigingen van ondergeschikt belang mag Pro-Cool altijd doorvoeren.
- Ingrijpende wijzigingen zal Pro-Cool zoveel mogelijk vooraf met de klant bespreken.
- Een consument mag bij een ingrijpende wijziging van de algemene voorwaarden de onderliggende overeenkomst opzeggen.
Artikel 40 – Overgang van rechten
- De klant kan geen rechten uit een overeenkomst met Pro-Cool aan anderen overdragen zonder schriftelijke toestemming van Pro-Cool .
- Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals in artikel 3:83 lid 2BW.
Artikel 41 – Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid
- Wanneer 1 of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan heeft dit geen invloed op de overige bepalingen van deze voorwaarden.
- Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat Pro-Cool bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had. Artikel 42 – Toepasselijk recht en bevoegde rechter
- Op deze algemene voorwaarden en iedere onderliggende overeenkomst tussen de klant en Pro-Cool is Nederlands recht van toepassing.
- De rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van Pro-Cool is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen de klant en Pro-Cool , tenzij de wet iets anders bepaalt.
Opgesteld op 17 november 2023